Børn fortæller lokalhistorie
 

 
       
Til forsiden
 


Forberedelse

Overordnet mål:

a. Introducere og fordybe sig i forskellige sansekvaliteter. Få kontakt med, afprøve
de forskellige sanser og fravær af en eller flere. (høre, smage, mærke, se ... )

b. hvad er karakteristisk for det (natur)område hvor din skole ligger? Hvilket
naturmateriale tydeliggør dette? Geografi, formationer i naturen osv.

c. hvad er en skulptur? En installation? Introducer dette som kunstform og udtryk,
fra figurativ til abstrakt formation og "landart".

Opgave 1

Hver elev laver sin egen sansekasse.

Kassen skal være i pap. Den kan være brugt eller en, eleven selv fremstiller.
Størrelsen er valgfri for hver enkelt, fra en tændstikæske til en tv-kasse. (Den
skal kunne fragtes med af eleven selv til PindstupCentret) Udtrykket på kassen er
ikke det væsentligste, det er indholdet. Kassen skal være tæt, ikke mulighed for at
se ind. Det eller de huller som findes må være der for at sanse indholdet.

Hver elev vælger et naturmateriale til sansning som lægges i kassen. Sansekassen
medbringes til Pindstup Centret.

Opgave 2

Hver elev begrunder kort (fra et ord, til nogen sætninger) valg af materiale, fra
hvilket sted og for hvilken sans. Dette skrives på et a4 ark. Klassens ark hæftes
sammen. Hver elev skriver sine initialer på arket og tilsvarende anonymt på kassen.
På denne måde kan man under udstillingen læse, hvad hver sansekasse og elev har
tænkt og ønsker formidlet.

Opgave 3

Klassen enes om et naturmateriale som er karakteristisk for jeres lokalområde og
bringer så meget som muligt af det med til PindstupCentret. Det er vigtigt, at der
er meget, men selvfølgelig også at det er praktisk muligt (for eksempel



Til toppen af siden