Børn fortæller lokalhistorie
 

 
       
Til forsiden
 


Projektplan

1. Besøg i kirke før påske.
Klasselærerne planlægger selv turen og laver eventuelle aftaler med præsterne.

Ifgl. aftale på introduktionsmødet fordeles klasserne på følgende måde
Bauneskolen besøger Feldballe Kirke
Skelhøjeskolen besøger Hyllested Kirke
Thorsager Skole besøger Marie Magdelene Kirke
Feldballe Skole besøger Hornslet Kirke

Opgaver under besøg:
Lav skitser og tag evt. fotos
Tegn centrale figurer i kalkmalerierne
Registrer mønstre og ornamentik
Registrer og beskriv baggrund (træer, borge, inde, ude)

Det er vigtigt at alle skitser gemmes, da de skal anvendes i det senere arbejde.

2. Arbejdsopgave i klasserne
Ud fra fortællingen om kalkmaleriet tegner hvert barn nu to skitser i formatet 20 x 30 cm (bemærk formatet) Skitserne er oplæg til arbejdet med kalkmalerier sammen med billedkunstner Inge Marie Pallesen. Hun kontakter lærerne umiddelbart før påske.
Børnene skriver små fortællinger om kalkmalerierne, disse sendes til klasserne på de andre skoler.

3. Der males kalkmalerier i klasserne. Besøg af billedkunstner Inge Marie Pallesen i uge 16
Besøg på Bauneskolen d. 21.4.
Besøg på Skelhøjeskolen d. 18.4
Besøg på Thorsager Skole d. 20.4
Besøg på Feldballe Skole d. 19.4.

De udvalgte skitser forstørres og males over på gipsplader med ”kalkmalerifarver”.
Der snakkes om teknikker, baggrunde og ornamenter, og der blandes farver.
Materialer indkøbes, betales og medbringes af projektet.
Inge Marie Pallesen sender skitser til Hanne Pedersen, der udvælger figurer, der skal animeres.
Kalkmalerierne afhentes på skolerne. De skal danne grundlag for animationsarbejdet.

4. Arbejde i klasserne
Der arbejdes videre med kalkmaleritemaerne i klasserne i uge 17. Animator Hanne Pedersen tilbyder besøg i klasserne (1-1½ time) for igangsættelse af figurtegninger. Hun ringer og aftaler med klasserne.
Alle klasser skal kende alle fire fortællinger. Brug evt. Baggrundsmateriale fra litteraturliste, fra Skole-Kirke-Samarbejdet, hent billeder af kalkmalerier på nettet, osv.

5. Animation af kalkmalerier i uge 18 og 19.
Animationsværkstedet vil finde sted lokalt. Besked om sted senere.
På animationsværkstedet arbejdes der med storyboard til historierne og der fortælles om grundlæggende principper i animationsarbejde. Klassen deles op i 4 hold, der arbejder med hver sin historie, dvs. at der skal laves film over alle fire historier på alle skolerne. I animationsarbejdet kommer børnene til at arbejde med hinandens figurer.

Bauneskolen, Nimtofte, animerer kalkmalerier d. 4.5. + 5.5.
Skelhøjeskolen, Ebeltoft, animerer kalkmalerier d. 2.5. + 3.5.
Thorsager Skole animerer kalkmalerier d. 8.5. + 9.5.
Feldballe Skole animerer kalkmalerier d. 10.5. + 11.5.

6. Efterarbejde og fremvisning.
Projektet arbejder på at få mulighed for at sætte musik på animationsfilmene.
En interaktiv udstilling om kalkmalerier vil blive vist et centralt sted i uge 18., 19. og 20.
Der vil være en fælles fremvisning af animationsfilmene evt. sammen med udstilling af kalkmalerierne. Sted og dato er endnu ikke fastsat.
Klasserne vil få en CD med alle animationsfilmene.

Til lærerne: Husk at lave dokumentation af processen undervejs, logbøger, børnenes kommentarer, noter eller lignende.

Alt materiale til hjemmesiden mailes som word-dokument til Karen Marie på karenmarie.demuth@get2net.dk


Til toppen af siden